onsdag 8 oktober 2008

Full rulle i Kvarterskyrkan

Nu är Kvarterskyrkan i Karlskrona i full gång. Det känns kul att få vara med och göra något så spännande som att forma en kyrka för efter dagens behov och skapa utrymme för alla att trivas. Just nu håller vi på och roddar en del med Marcus Birro, Anna Stadling och Idde Schultz besök hos oss fredagen 17 oktober i Biblioteket i Karlskrona. Det känns hur kul som helst att kunna erbjuda ett författarsamtal varvat med musik av Anna och Idde.

Nu på söndag (12/10) kommer Pernilla Bjelkenbrant att sjunga låtar av Peter Lemarc. Jag har tänkt tala över temat ”Jag skall gå hel ur det här”. Det känns utmanande att koppla Lemarcs texter till min appell. Peter Lemarc har ju fått jobba mycket med sig själv och har väl inte mått så värst bra inombords. Min förhoppning är att nästa ”himlen runt hörnet” skall ge oss lite tro att vi nog ändå skall fixa att kliva över det där berget som ser så omöjligt ut eller ta oss igenom den där snåriga skogen. Tänk om det finns någon som går vid sidan av varje människa som går vilse i sig själv? Tänk om det är där Gud vill vara hellre än någon annanstans! Han kommer inte med något hurtigt och lite moraliserande kommentar som; hur kan du ha hamnat du här? Han frågar kanske istället var det värker? Känns det bättre om jag lägger en handduk på din panna? Jag kan massera din trötta axlar om du vill? Det är sådant som gör mig benägen att tro att jag skall gå hel ur det här.

Inga kommentarer: